11

10 Maddeyle Uyku Adabi

Herseyin bir yolu yordami var.
Yani öyle yapildiginda daha anlamli ve güzel...
Nette bazen arastirip bilgi denizinde ufak tefek okudugum oluyor.
Ufak tefek diyorum cünkü cok okuyan biri degilim bildiginiz üzere, en kötü yönümde bu sanirim!
Anlatmak istedigim konuya geleyim en iyisi :P
Uykunun Adabi nedir desem size?
Yani böyle bir adap var midir ve neden gerekli ki?
Hayatta öyle incelikler ve karsiliginda gelen güzellikler varki...Biraz genis bakmak lazim herseye. Bir maddeye bakarken bile atomlarini görmek icabinda diycem abartmis olucam tamam :D
Sorularimi kendim cevaplayayim :)
Uykunun adabi var evet, neden var, cünkü günümüzün 3'te biri uykuda geciyor ve gafletle gecmemesi icin uyku zamaninida degerlendirmek lazim degil mi :)
Yani öyle rastgele yataga girip uyumak dogru degil!
Maddeler halinde siralayalim :

1- Yataga abdestli girmelidir, Hadis-i Serifler'de de belirtilmistir bu :
(Abdestli yatanın ruhu Arşa yükselir ve gördüğü rüyalar doğru olur. Abdestsiz yatanın ruhu yükselmez, gördüğü rüyalar, karışık olur, doğru çıkmaz.) [İ. Gazali]
(Abdestli yatan, gece ibadet eden ve gündüz oruç tutan kimse gibi sevap kazanır.) [Hakim]

2- Misvakla disleri temizleyip sag yani üzerine kibleye karsi yatmak sünnettir.( Günümüzde fircaylada fircalayabiliriz ama misvagin ayri faydalari var bu baska bir yazi konusu olsun ).

3- Borclari, önemli isleri, hayatta iken yapamadiklari, kazaya kalan namaz ve oruclari olan kimseler vasiyet yazmadan yatmamaliymis! ( Bunu hic düsünmemistim, aslinda cok güzel bir düsünce cünkü sabaha cikacagimizi bilmiyoruz ve ölürsek isteklerimizi ögrenmis olurlar geride biraktiklarimiz ve bizim icin yaparlar birseyler belki! Hangimizin var vasiyeti?)
4- Günahlarina tevbe edip uyumali insan! Birde yarin baslayacak gün icin herkese iyilik yapacagina, fenalik yapmayacagina niyet etmeli.

5- Iyice uyku gelmeden yatmamali, kiymetli hayatimizi uykuda harcamamaya calismaliyiz, yani yeterince uyumaliyiz fazla degil.

6- Yatarken Ayet el Kürsi, üc ihlas bir Fatiha ve Felak - Nas süreleri okunmali ki her türlü kötülüklerden korunmak icin.

7- Uykunun bir nevi ölüm, uyanmaninda dirilmek oldugu düsünülebilir.
Hazret-i Lokman, oğluna (Oğlum, ölümden şüphen varsa, uyuma! Uyumak mecburiyetinde kaldığın gibi, ölmeye de mahkumsun. Eğer dirilmekten şüphe ediyorsan, uykudan uyanma! Uykudan uyandığın gibi öldükten sonra da dirileceksin) buyurmuştur.

8- Seher vakti kalkmak berekettir! Eski ninelerimiz hep öyle yaparlardi zaten degil mi! Erkenden camlari acarlar ve evin icine bereketi doldururlardi.
"Sabah uykusu rizka manidir" diye bir Hadis var, yani sabah özellikle günes dogarken uyumak iyi degil. En iyisi aksam erken yatmak ve sabahta erken güne baslamak sanirim imkan oldugu sürece tabiki!
İbni Abbas hazretleri, sabah vakti oğlunu uyur görünce buyurdu ki: (Oğlum, rızıkların dağıtıldığı saatte uyunur mu? Bu saatte uyumak, tembellik alametidir, unutkanlığa sebep olur.) [Şir’a]

9- Tok karnina uyumamaliyiz!Yatana dek biraz ara gecmis olmali yemekten sonra.
Bir Hadis-i Serif'te " Tok karnina uyumak kalbi katilastirir " demis Peygamberimiz ki günümüzde kalbi kati insanlar öyle cokki!

10- Benim önceden yaptigim bir hata, yüzükoyu uyumamak. Yani gövdemiz üstüne uyumamak.
Ben böyle uyumayi cok severdim, yani aliskanlik olmustu sanki öyle cok rahat gibi, sonra cocukken bunu duymustum ve o zamandir hep sag tarafima yatmaya calisirim.

Peygamber efendimiz, yüzükoyun yatan birine, (Kalk, bu yatış, Cehennem ehlinin yatışıdır) buyurdu. Yüzükoyun ve örtüsüz yatan birine de, (Bu, Allahü teâlânın hiç sevmediği bir yatış şekli) buyurdu.
Kim cehennem halki gibi yatmak isterki, kimse istemez sanirim...

Benden paylasmasi, isteyen istedigi gibi yatar tabiki :)

11 comments

3/11/08

Tam da yatacakken ne iyi oldu bu hatirlatmalar..sagolasin canim benim...

Not: tamam bu seferlik ama alacagin var bende soyliyim, bakalim kismet ne zamana...

Bu güzel ve faydalı yazın için teşekkürler, daha bilmediğimiz neler var neler.

10 madde gerçekmi ya :( ben çok severim böyle uyumayı ama bebekler hep böyle uyur ki!

4/11/08

Borclari, önemli isleri, hayatta iken yapamadiklari, kazaya kalan namaz ve oruclari olan kimseler vasiyet yazmadan yatmamaliymis! ( Bunu hic düsünmemistim, aslinda cok güzel bir düsünce cünkü sabaha cikacagimizi bilmiyoruz ve ölürsek isteklerimizi ögrenmis olurlar geride biraktiklarimiz ve bizim icin yaparlar birseyler belki! Hangimizin var vasiyeti?)
bu yakınlarda bir yakınımızın eşi ve kızı vefat ettiler,ve bu maddeyide okuyunca çok şaşırarak fazlasıyla hak verdim bu maddeye,bir saat sonrasına garantimiz yok uyanınca yaparım ederim diyip duruyoruz,neyse,Allah razı olsun canım,yine süper bi paylaşım oldu kendi adıma senden aldıklarım,,

CANIMCIĞIM BU DEĞERLİ BİLGİYİ PAYLAŞTIĞIN İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM. SEVGİYLE KAL...

canım bu güzel hatırlatmnalar için teşekkürler. efendimiz sağ tarafına yatarmış ve ayaklarını kesinlikle uzatmazmış hep toplarmış... öptüm

canım merhaba bu güzel yazıyı paylaştığın için sağol ben kendimi bildim bileli bu yazıdaki birçok şeyi yapıyorum şimdi aynısını kızıma uyguluyorum yatmadan önce dualarımı hiç unutmam kızımı önce Allah a sonra meleklere emanet ederim (zaten oda bi melek :) hepimizin evladı bütün çocuklar öyle değilmi)bu arada yorumuna bende teşekkür ederim yazdıklarımı içimden geldiği gibi yazdım...Sende içinden gelenleri yazdığın için beni anladın... kızımla o fotomuzu bende çok seviyorum o fotonunda bi anısı var elbette ...kısaca şöyle anlatayım şehir dışına akrabamızın düğününe gitmek üzereyiz koştur koştur kapıdan çıkarken aniden çekilen bi foto demekki herşeyin doğalı güzel o gün çok poz verip foto çekildik ama bana en doğalı bu geldi...kısaca dedim uzattım daha çok konuşuruz görüşmek üzere hoşçakal canım...

Bilgilendirdiğin için teşekürler.
3. madde ilgimi çekti. Güzel tavsiyeler var gerçekten. Yazını beğendim, blogunu sık sık takip edeceğim.

5/11/08

Şu header yaına bayıldım..Kelebek gibi olmalı herşey eve t çok haklısın..Ve hatırlatmalar için çok teşekkürler iyi geldi..Sevgilerimle..

6/11/08

Güzel bilgilerdi bilmedikleirmizi öğrendik ben de bildiğim bişi ekliyim sabah uyanınca sağına,soluna,önüne,arkana,aşağıya,üstüne ve çevrene doğru 7 kez Ayet-el Kürsi okuyan kötülüklerden korunurmuş atıyorum dışarda kıymaet kopsa onu bile duymazmışın(kıyamet dediğim atıyorum tehlikeli bi kavga felan)gün içersind ebana tik oldu bu zaten bulaşık yıkarken bile kaç kez Ayet-et Kürsi okurum tv izlerken,birini dinlerken :) ben birinden duydum çok dua okumak yani ben bunu günde yüzlerce okuduğumu bildiği için o kişi çok okumak zararlı dedi ben sanmıyorum duayı(Ayet-el Kürsi) çok okumanın ne gibi bi zararı olabilir var mı öle bişi kıs sen bilirsin :)

Yüzü koyun (göğsümün üstüne) yatmak bana rahat değil aksine eziyet verir. Kalbe baskı yaptığı için bilimsel olarak da zararı kanıtlanmış bir yatma biçimidir. Dinen de işte bu yüzden yasaklanmıştır. En sağlıklı yatış biçimi sağ tarafımıza anne karnındaki gibi (cenin stili) yatmaktır..

Bu arada şu vasiyet işini bi ara düşüneyim..

Yorum Gönder


Ƹ̴Ӂ̴Ʒ Yazacagin seyler benim icin degerli Ƹ̴Ӂ̴Ʒ

Sevgiyle kal, yine beklerim ♥

KelebekGibi

Back to Top